Formatief toetsen

Veel scholen in het voortgezet onderwijs lopen rond met de gedachte ‘we moeten iets met formatief toetsen’. Maar wat precies en hoe dan? Dan zijn er vaak nog veel vraagtekens en geen antwoorden. Toch moeten scholen er volgens onderwijsvernieuwer en PentaRho-adviseur Daphne Lodeweges echt mee aan de slag. 

“Formatief toetsen is dé manier om leerlingen de juiste vaardigheden voor de 21e eeuw mee te geven. Om betekenisvol leren te stimuleren, moeten leerlingen meer betrokken worden bij het eigen leerproces. En dat vraagt om een andere manier van toetsing”, aldus Daphne.

Betekenisvol leren

Docenten en leerlingen zien toetsen nu nog vaak als een eindproduct van het leerproces. Een toets wordt vooral ingezet als afsluiting van een bepaalde periode. Als het cijfer bekend is, stopt het leren. Bij formatief toetsen stopt het leren niet, maar toets je om te weten waar de leerling staat. Docenten stimuleren verder leren en onderzoeken. Je geeft de leerling inzicht in zijn/haar eigen leerproces en geeft gerichte feedback. Uit onderzoek blijkt dat leerlingen blijven leren en het leren betekenisvoller wordt. Formatief toetsen is dan ook een belangrijk onderdeel van toekomstgericht onderwijs.

‘Formatief toetsen is een onderdeel van toekomstgericht onderwijs. VO-scholen moeten hier écht mee aan de slag.’

Ondersteuning

Heeft u vragen zoals: ‘Op welke manier kunnen we formatief toetsen invoeren?’, ‘Wat betekent dat voor onze school?’ en ‘Wie begeleidt onze docenten?’, neem dan vrijblijvend contact op met Daphne Lodeweges. Op zowel organisatorisch als inhoudelijk gebied ondersteunen Daphne en PentaRho u graag.