Artikel Leraar24: een nieuw schooltijdenmodel

De afgelopen tien jaar zijn steeds meer basisscholen overgestapt op andere schooltijden, blijkt uit onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek & advies. Terwijl in schooljaar 2010/2011 nog 77% van de scholen met het traditionele model werkte, is dat aantal in 2019/2020 gedaald naar 37%.

Artikel Leraar24: een nieuw schooltijdenmodel

Populaire alternatieven zijn het continurooster (26%) waarbij leerlingen een korte middagpauze op school hebben en op woensdagmiddag vrij zijn, en het vijf-gelijke-dagenmodel (24%) waarbij leerlingen elke dag dezelfde schooltijden hebben met een korte middagpauze op school. 

Het volledige artikel is te lezen op de website van Leraar24. Leraar24 heeft een onafhankelijke redactie en werkt voor de praktische organisatie achter Leraar24 samen met Kennisnet, het ministerie van OCW en Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek. 

Heeft u vragen over de invoering van andere schooltijden of wilt u meer informatie over onze aanpak, neem dan contact op met Ronald de Bie. Hij komt graag een keertje geheel vrijblijvend (virtueel) op bezoek. Zijn contactgegevens vindt u rechtsboven op deze pagina.  


Van plan naar praktijk: 6 tips voor een succesvol werkdrukverdelingsplan

22 mei 2025

In het Onderwijsakkoord is afgesproken dat er vanaf schooljaar 2022-2023 structurele middelen beschikbaar zijn voor de verlichting van werkdruk. In de CAO VO zijn afspraken gemaakt over de besteding van dit bedrag. Scholen bepalen samen met de medewerkers wat passende, collectieve maatregelen zijn om de (ervaren) werkdruk te verminderen. Het is van belang dat er gekeken wordt naar de school specifieke situatie, zodat medewerkers zoveel mogelijk in staat worden gesteld om te doen wat zij het beste doen: het verzorgen van goed onderwijs. Om te komen tot een plan geven we zes tips.  

Taakbeleid voor onderwijsgevend personeel, maar vergeet het onderwijsondersteunend personeel niet!

30 april 2025

Verschillende ontwikkelingen op scholen maken het gewenst om nieuw taakbeleid te ontwikkelen. Wat ooit werkte, is nu vaak niet meer toereikend. Zo sluit het bestaande taakbeleid vaak niet meer aan bij de kaders vanuit de cao VO, werkt het niet bevorderend voor de werkdrukbeleving van docenten of sluit het niet meer aan bij de professionele cultuur of de onderwijsontwikkelingen in de school.  

Tips en overwegingen bij een onderzoek naar fusie

17 april 2025

Overweegt jouw school of organisatie een onderzoek naar fusie? Een gedegen onderzoek is cruciaal voor een succesvolle samenwerking in de toekomst. In ons nieuwste artikel delen we tips en overwegingen voor een zorgvuldige aanpak, van communicatie en scenario-analyse tot het opstellen van een procesplan. Lees het artikel en bereidt jouw organisatie voor op de toekomst!

Scroll naar boven