Penta Rho vanuit een ander perspectief

Ferdinand ter Haar vertelt over zijn eerste maand als adviseur bij Penta Rho. 

Penta Rho vanuit een ander perspectief

Ontzettend trots - Uiteraard op gepaste wijze

Het was Ronald de Bie die mij aan het denken zette, zo’n anderhalf jaar geleden.
‘Wil je niet gewoon voor ons komen werken?’

Nou, zo gewoon vond ik dat allemaal niet.

Penta Rho is al jarenlang een soort ‘Heilige Graal’ voor me – als je daar mag werken, kun je spreken van een geslaagde carrière. Dan ben je klaar.
Er huist zoveel kennis in deze club, zoveel vermogen om adequaat te kunnen handelen op verwikkelingen in tal van onderwijsgerelateerde domeinen – ik durfde er niet eens aan te denken.

Daarnaast was ik indertijd niet voor niets zelfstandige geworden. In welke functie ik ook zat, ik miste ondernemerschap en de ruimte om eigen keuzes te kunnen maken. Ik vind nog steeds dat waar de mens floreert, floreert de organisatie.

Eind 2018 floreerde ik vooral niet en vond ik dat mijn meerwaarde voor de organisatie waarvoor ik werkte minimaal was. Vanuit professioneel oogpunt het ergste dat er is. Vanuit menselijk oogpunt: ik word dan een klier en ga ik overal ergens iets van vinden – vaak op het onredelijke af. Kortom, tijd voor iets anders.

Nog geen maand later had ik Fred, mijn geestelijk vader, aan de telefoon. Ik weet nog waar ik was. Hij had een opdracht voor me namens Penta Rho.
Het gesprek ging zo – geen woord van gelogen:

‘Met Ferdinand, goedemiddag!’
‘Met Fred…’
‘Hee Fred, wat leuk dat je me belt! Hoe is…’
‘Ferdinand, ik moet het kort houden…’
‘Oh sorry, Fred. Maar wat leuk…’
‘Even naar me luisteren, Ferdinand! Kun je een opdracht aannemen?’
‘Een opdracht?’
‘Ja of nee? Nu zeggen!’
(nadenk-stilte)
‘Ferdinand, hallo?’
‘Ja, ik ben er uit, ik neem ‘m aan!’
‘Mooi! Even in het kort: vervangen Opleidingsdirecteur VMBO, Candea College, goeie klant van ons, dus je mag het niet verkloten!’
‘Prima!’
‘Ik meen het! Vanavond bel ik je voor meer informatie!’
‘Akkoord, dank je w…’
(opgehangen)

Het was een gouden zet. Ik bloeide op als een sneeuwklokje in het ontluikende voorjaar. Ik liep weer door een school, ik voelde de hitte ervan en de absolute wil van docenten om kinderen voor te bereiden voor de arbeidsmarkt. De hormonen en deodorant kwamen me tegemoet als een aangename zomerbries. Ik was gelukkig.

In 2009 was ik een van de bestuurders uit de Achterhoek die Fred moest overtuigen om mee te gaan in zijn plan om regie te pakken op de impact van een krimpende regio. Boven- en ondertalligheid van personeel werd in bestuurlijke samenspraak geregeld. Ik kijk daar nog steeds met een warm gevoel op terug – voor Fred zelf voelde ik direct grote liefde.

Ik ben ontzettend trots – uiteraard op gepaste wijze – dat ik voor Penta Rho mag gaan werken. En ontzettend fijn dat ik weer onderdeel ben van een team, ik waan mij in een warm bad vol kennis. Dat ik dagelijks op de hak word genomen, neem ik op de koop toe. Blijkbaar heb ik dat nodig.

Ik heb bij Penta Rho nog een wereld te leren en die gelegenheid krijg ik dan ook.

Kennisontwikkeling is een gemeenschappelijk belang; ik hoop dat ik daaraan ook een bijdrage kan leveren en ondersteunend kan zijn aan al het werk dat verricht moet worden.

Vanaf de eerste dag voel ik me opgenomen. Ik mag meevoetballen in een prachtig elftal, dat passie heeft, dat ondernemerschap en professionele ruimte hoog in het vaandel draagt, dat omziet naar elkaar, elkaar scherp houdt, maar ook relativeert.

Penta Rho is hard werken met een grote glimlach!

Van plan naar praktijk: 6 tips voor een succesvol werkdrukverdelingsplan

22 mei 2025

In het Onderwijsakkoord is afgesproken dat er vanaf schooljaar 2022-2023 structurele middelen beschikbaar zijn voor de verlichting van werkdruk. In de CAO VO zijn afspraken gemaakt over de besteding van dit bedrag. Scholen bepalen samen met de medewerkers wat passende, collectieve maatregelen zijn om de (ervaren) werkdruk te verminderen. Het is van belang dat er gekeken wordt naar de school specifieke situatie, zodat medewerkers zoveel mogelijk in staat worden gesteld om te doen wat zij het beste doen: het verzorgen van goed onderwijs. Om te komen tot een plan geven we zes tips.  

Taakbeleid voor onderwijsgevend personeel, maar vergeet het onderwijsondersteunend personeel niet!

30 april 2025

Verschillende ontwikkelingen op scholen maken het gewenst om nieuw taakbeleid te ontwikkelen. Wat ooit werkte, is nu vaak niet meer toereikend. Zo sluit het bestaande taakbeleid vaak niet meer aan bij de kaders vanuit de cao VO, werkt het niet bevorderend voor de werkdrukbeleving van docenten of sluit het niet meer aan bij de professionele cultuur of de onderwijsontwikkelingen in de school.  

Tips en overwegingen bij een onderzoek naar fusie

17 april 2025

Overweegt jouw school of organisatie een onderzoek naar fusie? Een gedegen onderzoek is cruciaal voor een succesvolle samenwerking in de toekomst. In ons nieuwste artikel delen we tips en overwegingen voor een zorgvuldige aanpak, van communicatie en scenario-analyse tot het opstellen van een procesplan. Lees het artikel en bereidt jouw organisatie voor op de toekomst!

Scroll naar boven