Taakbeleid voor onderwijsgevend personeel, maar vergeet het onderwijsondersteunend personeel niet!

Verschillende ontwikkelingen op scholen maken het gewenst om nieuw taakbeleid te ontwikkelen. Wat ooit werkte, is nu vaak niet meer toereikend. Zo sluit het bestaande taakbeleid vaak niet meer aan bij de kaders vanuit de cao VO, werkt het niet bevorderend voor de werkdrukbeleving van docenten of sluit het niet meer aan bij de professionele cultuur of de onderwijsontwikkelingen in de school.  

Penta Rho heeft inmiddels meer dan 80 scholen in Nederland mogen begeleiden bij de ontwikkeling van nieuw taakbeleid voor het onderwijsgevend personeel (OP). Wat we steeds vaker zien, is dat er nu ook de behoefte ontstaat voor het ontwikkelen van een duidelijke en goed doordachte regeling voor het onderwijsondersteunend personeel (OOP) – Een OOP-regeling.  

Deze regeling moet aansluiten bij de huidige situatie en huidige CAO-afspraken, vindbaar zijn voor medewerkers en bijdragen aan een rechtvaardige werkverdeling. Om te komen tot een passende regeling voor het OOP biedt Penta Rho procesbegeleiding aan. In dit artikel nemen we je mee in onze aanpak. 

Procesbegeleiding  

Onze procesbegeleiding vindt plaats door middel van een werkgroep. Deze werkgroep gaat aan de hand van de kaders vanuit directie/schoolleiding en de PMR (Personeelsgeleding van de MR) aan de slag. In een aantal bijeenkomsten wordt bepaald welke zaken vastgelegd dienen te worden. Onderwerpen die vaak aan bod komen in OOP-regelingen zijn bijvoorbeeld: 

  • Werktijden- en rusttijdenregeling;  
  • De registratie van werktijden;  
  • Regelingen wat betreft overuren; 
  • Regelingen wat betreft werkdruk; 
  • Professionalisering in tijd en geld en de ruimte die medewerkers in dit opzicht hebben; 
  • De uitwerking van het individueel keuzebudget; 
  • Regelingen wat betreft werkoverleg. 

Als opbrengst van de bijeenkomsten wordt een voorstel voor de nieuwe OOP-regeling/werkafspraken voorgelegd, passend bij de huidige situatie. Dit voorstel kan vervolgens worden vastgesteld door het bestuur dan wel de directie/schoolleiding samen met de PMR.  

Kortom, een goed doordachte OOP-regeling is essentieel voor een goede en rechtvaardige arbeidsverhouding binnen het onderwijs. Het biedt niet alleen duidelijkheid en structuur, maar ook een solide basis voor stabiliteit, gelijke kansen en een gezonde werkdruk voor alle OOP-ers.  

Meer weten over taakbeleid voor onderwijsondersteunend personeel, klik dan hier. Natuurlijk gaan wij ook graag met u in gesprek over de achtergrond en uw behoefte rondom de procesbegeleiding bij het ontwikkelen van een nieuw taakbeleid en/of een nieuwe OOP-regeling.  


Van plan naar praktijk: 6 tips voor een succesvol werkdrukverdelingsplan

22 mei 2025

In het Onderwijsakkoord is afgesproken dat er vanaf schooljaar 2022-2023 structurele middelen beschikbaar zijn voor de verlichting van werkdruk. In de CAO VO zijn afspraken gemaakt over de besteding van dit bedrag. Scholen bepalen samen met de medewerkers wat passende, collectieve maatregelen zijn om de (ervaren) werkdruk te verminderen. Het is van belang dat er gekeken wordt naar de school specifieke situatie, zodat medewerkers zoveel mogelijk in staat worden gesteld om te doen wat zij het beste doen: het verzorgen van goed onderwijs. Om te komen tot een plan geven we zes tips.  

Tips en overwegingen bij een onderzoek naar fusie

17 april 2025

Overweegt jouw school of organisatie een onderzoek naar fusie? Een gedegen onderzoek is cruciaal voor een succesvolle samenwerking in de toekomst. In ons nieuwste artikel delen we tips en overwegingen voor een zorgvuldige aanpak, van communicatie en scenario-analyse tot het opstellen van een procesplan. Lees het artikel en bereidt jouw organisatie voor op de toekomst!

Samenwerking als kracht voor de toekomst voor kleine schoolbesturen

27 maart 2025

Kleine schoolbesturen of schoolbesturen met één school, ook wel "éénpitters" genoemd, staan steeds vaker voor de uitdaging om hoogwaardig onderwijs te bieden met vaak beperkte middelen en capaciteit. Samenwerking met andere besturen kan een effectieve manier zijn om deze uitdagingen aan te pakken. Door samen te werken kunnen schoolbesturen kosten besparen, administratieve lasten verminderen en de kwaliteit van het onderwijs verbeteren. In dit artikel bespreken we verschillende samenwerkingsvormen die kleine schoolbesturen kunnen overwegen, elk met hun eigen niveau van samenwerking en autonomie.  

Scroll naar boven