Nieuw raamwerk ‘Het professionele gesprek en taakbeleid’ van Voion – Penta Rho helpt scholen vooruit. Bekijk onze website voor de modules en alle mogelijkheden.
Taakbeleid voor onderwijsgevend personeel, maar vergeet het onderwijsondersteunend personeel niet!
Verschillende ontwikkelingen op scholen maken het gewenst om nieuw taakbeleid te ontwikkelen. Wat ooit werkte, is nu vaak niet meer toereikend. Zo sluit het bestaande taakbeleid vaak niet meer aan bij de kaders vanuit de cao VO, werkt het niet bevorderend voor de werkdrukbeleving van docenten of sluit het niet meer aan bij de professionele cultuur of de onderwijsontwikkelingen in de school.
Penta Rho heeft inmiddels meer dan 80 scholen in Nederland mogen begeleiden bij de ontwikkeling van nieuw taakbeleid voor het onderwijsgevend personeel (OP). Wat we steeds vaker zien, is dat er nu ook de behoefte ontstaat voor het ontwikkelen van een duidelijke en goed doordachte regeling voor het onderwijsondersteunend personeel (OOP) – Een OOP-regeling.
Deze regeling moet aansluiten bij de huidige situatie en huidige CAO-afspraken, vindbaar zijn voor medewerkers en bijdragen aan een rechtvaardige werkverdeling. Om te komen tot een passende regeling voor het OOP biedt Penta Rho procesbegeleiding aan. In dit artikel nemen we je mee in onze aanpak.

Procesbegeleiding
Onze procesbegeleiding vindt plaats door middel van een werkgroep. Deze werkgroep gaat aan de hand van de kaders vanuit directie/schoolleiding en de PMR (Personeelsgeleding van de MR) aan de slag. In een aantal bijeenkomsten wordt bepaald welke zaken vastgelegd dienen te worden. Onderwerpen die vaak aan bod komen in OOP-regelingen zijn bijvoorbeeld:
- Werktijden- en rusttijdenregeling;
- De registratie van werktijden;
- Regelingen wat betreft overuren;
- Regelingen wat betreft werkdruk;
- Professionalisering in tijd en geld en de ruimte die medewerkers in dit opzicht hebben;
- De uitwerking van het individueel keuzebudget;
- Regelingen wat betreft werkoverleg.
Als opbrengst van de bijeenkomsten wordt een voorstel voor de nieuwe OOP-regeling/werkafspraken voorgelegd, passend bij de huidige situatie. Dit voorstel kan vervolgens worden vastgesteld door het bestuur dan wel de directie/schoolleiding samen met de PMR.
Kortom, een goed doordachte OOP-regeling is essentieel voor een goede en rechtvaardige arbeidsverhouding binnen het onderwijs. Het biedt niet alleen duidelijkheid en structuur, maar ook een solide basis voor stabiliteit, gelijke kansen en een gezonde werkdruk voor alle OOP-ers.
Meer weten over taakbeleid voor onderwijsondersteunend personeel, klik dan hier. Natuurlijk gaan wij ook graag met u in gesprek over de achtergrond en uw behoefte rondom de procesbegeleiding bij het ontwikkelen van een nieuw taakbeleid en/of een nieuwe OOP-regeling.
Ben je klaar om afscheid te nemen van saaie, grijze schoolpleinen? Penta Rho neemt je mee in de wereld van groenblauwe schoolpleinen en hoe ze bijdragen aan de gezondheid, creativiteit en toekomst van onze kinderen.
Het ministerie van OC&W zet stappen richting een toekomstbestendig scholenlandschap. De kleinescholentoeslag verdwijnt, samenwerking wordt de norm en maatwerk krijgt een centrale rol in krimpregio’s. Wat betekent dit voor jouw school, bestuur of gemeente? In ons nieuwste artikel lees je hoe deze beleidswijzigingen kansen én keuzes bieden voor het basisonderwijs – en hoe Penta Rho hierbij kan ondersteunen.