Samenwerking in het VO als antwoord op krimp in regio’s

Twee jaar geleden is Penta Rho, in opdracht van het ministerie van OCW, gestart met regionale procesbegeleiding leerlingendaling in het voortgezet onderwijs (VO). Tot nu toe hebben wij zes regio’s begeleid. In de meeste gevallen is gekozen voor samenwerking tussen schoolbesturen. Resultaat: in deze regio’s is ook richting de toekomst een kwalitatief en volwaardig onderwijsaanbod gegarandeerd.

Samenwerking in het VO als antwoord op krimp in regio’s

Vanwege de positieve resultaten heeft het ministerie besloten de opdracht met een jaar te verlengen. “We zien dat besturen die elkaar altijd beconcurreerden, nu toch gaan samenwerken. Het gaat niet langer over het belang van de eigen organisatie, maar vooral over het belang van de leerling en de regio. Als je vanuit dat punt vertrekt, kun je echt stappen zetten”, aldus Fred Ruijling en Marieke Stevering (beiden procesbegeleiders namens Penta Rho).

Te klein

Fred en Marieke noemen een aantal voorbeelden, waaronder de situatie op Schiermonnikoog. “De school was daar te klein om zelfstandig te blijven. Door een fusie is de school nu een nevenvestiging geworden. Ondanks het beperkte aantal leerlingen blijft het aanbod op het eiland nu gewoon bestaan. Op de Veluwe gaat het onder andere om een smalle bovenbouw havo/atheneum. Samenwerking kan daar het voortbestaan van het onderwijsaanbod, in profielen en kleine vakken, garanderen.”

Samenwerking is het antwoord

Tot maart 2022 gaan de procesbegeleiders van Penta Rho nog in meerdere regio’s aan de slag. Het ministerie wijst de regio’s aan. “In elke regio starten we met een inventarisatie van wensen en behoeften. Op basis daarvan maken we een plan van aanpak dat kan rekenen op draagvlak van de schoolbesturen. Samenwerking is veelal het antwoord, maar op welke manier schoolbesturen gaan samenwerken, onderzoeken we gaandeweg.”

In een traject worden alle aspecten van de scholen bekeken. “Als procesbegeleiders denken wij op alle fronten mee. Denk aan onderwijsaanbod, organisatieaspecten, governance, personeel en soms ook op het gebied van huisvesting.”

Meer informatie?

Wilt u meer weten over procesbegeleiding leerlingendaling of fusietrajecten, neem dan contact op
met Fred Ruijling of Marieke Stevering-Rutten.


Van plan naar praktijk: 6 tips voor een succesvol werkdrukverdelingsplan

22 mei 2025

In het Onderwijsakkoord is afgesproken dat er vanaf schooljaar 2022-2023 structurele middelen beschikbaar zijn voor de verlichting van werkdruk. In de CAO VO zijn afspraken gemaakt over de besteding van dit bedrag. Scholen bepalen samen met de medewerkers wat passende, collectieve maatregelen zijn om de (ervaren) werkdruk te verminderen. Het is van belang dat er gekeken wordt naar de school specifieke situatie, zodat medewerkers zoveel mogelijk in staat worden gesteld om te doen wat zij het beste doen: het verzorgen van goed onderwijs. Om te komen tot een plan geven we zes tips.  

Taakbeleid voor onderwijsgevend personeel, maar vergeet het onderwijsondersteunend personeel niet!

30 april 2025

Verschillende ontwikkelingen op scholen maken het gewenst om nieuw taakbeleid te ontwikkelen. Wat ooit werkte, is nu vaak niet meer toereikend. Zo sluit het bestaande taakbeleid vaak niet meer aan bij de kaders vanuit de cao VO, werkt het niet bevorderend voor de werkdrukbeleving van docenten of sluit het niet meer aan bij de professionele cultuur of de onderwijsontwikkelingen in de school.  

Tips en overwegingen bij een onderzoek naar fusie

17 april 2025

Overweegt jouw school of organisatie een onderzoek naar fusie? Een gedegen onderzoek is cruciaal voor een succesvolle samenwerking in de toekomst. In ons nieuwste artikel delen we tips en overwegingen voor een zorgvuldige aanpak, van communicatie en scenario-analyse tot het opstellen van een procesplan. Lees het artikel en bereidt jouw organisatie voor op de toekomst!

Scroll naar boven