In gesprek met Jan Roelofs

'Ik wil altijd opnieuw kunnen beginnen'

Jan Roelofs, een van de sterkhouders van Penta Rho, wordt onderworpen aan een diepte-interview. Waarbij hij na de eerste vraag het gehele gesprek overneemt.

'Ik wil altijd opnieuw kunnen beginnen'

Voorafgaand aan het gesprek

Op 22 september 2023 nemen wij, zijn collega’s en innige vrinden, afscheid van Jan. Hij wordt dan fulltime boswachter en docent NT2 (Tweedetaalverwerving, Jan is er vol van). Hij stort zich dan op het verfraaien van verfomfaaide krukjes en hij lapt kerstbomen op. Althans, dat denken wij. Het kan ook zijn dat hij gaat wandelen of nog meer werk maakt van zijn Internationale Verhalenmuseum*.

Hoe dan ook, hoogste tijd om Jan het laatste woord te geven, hoogste tijd om zijn verhalen op te tekenen. 


Taakbeleid voor onderwijsgevend personeel, maar vergeet het onderwijsondersteunend personeel niet!

30 april 2025

Verschillende ontwikkelingen op scholen maken het gewenst om nieuw taakbeleid te ontwikkelen. Wat ooit werkte, is nu vaak niet meer toereikend. Zo sluit het bestaande taakbeleid vaak niet meer aan bij de kaders vanuit de cao VO, werkt het niet bevorderend voor de werkdrukbeleving van docenten of sluit het niet meer aan bij de professionele cultuur of de onderwijsontwikkelingen in de school.  

Tips en overwegingen bij een onderzoek naar fusie

17 april 2025

Overweegt jouw school of organisatie een onderzoek naar fusie? Een gedegen onderzoek is cruciaal voor een succesvolle samenwerking in de toekomst. In ons nieuwste artikel delen we tips en overwegingen voor een zorgvuldige aanpak, van communicatie en scenario-analyse tot het opstellen van een procesplan. Lees het artikel en bereidt jouw organisatie voor op de toekomst!

Samenwerking als kracht voor de toekomst voor kleine schoolbesturen

27 maart 2025

Kleine schoolbesturen of schoolbesturen met één school, ook wel "éénpitters" genoemd, staan steeds vaker voor de uitdaging om hoogwaardig onderwijs te bieden met vaak beperkte middelen en capaciteit. Samenwerking met andere besturen kan een effectieve manier zijn om deze uitdagingen aan te pakken. Door samen te werken kunnen schoolbesturen kosten besparen, administratieve lasten verminderen en de kwaliteit van het onderwijs verbeteren. In dit artikel bespreken we verschillende samenwerkingsvormen die kleine schoolbesturen kunnen overwegen, elk met hun eigen niveau van samenwerking en autonomie.  

Scroll naar boven