Meer ruimte voor nieuwe scholen?

Sinds juli 2021 is de Wet Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen in werking getreden. Deze wet heeft tot gevolg gehad dat de systematiek voor het stichten van een nieuwe school (of het verzelfstandigen van een dislocatie of nevenvestiging) veranderd is. Het kabinet wilde met deze wet meer ruimte maken voor nieuw onderwijsaanbod en het aanbod beter laten aansluiten bij de wensen van ouders en leerlingen. Wat kunnen we na de eerste drie jaar concluderen?  

Meer ruimte voor nieuwe scholen?

Om een nieuwe bekostigde school te kunnen stichten, moeten initiatiefnemers van de nieuwe scholen aantonen dat er voldoende belangstelling is door middel van ouderverklaringen of bij uitzondering een marktonderzoek. Om ouderverklaringen te verzamelen, kunnen de initiatiefnemers ouders benaderen die binnen een straal van zes kilometer van de nieuwe beoogde basisschool wonen (voor VO scholen geldt een straal van 15 kilometer).  

Maar hoe ga je verklaringen werven in een nieuwbouwwijk waar nog (bijna) niemand woont?
Dat blijkt een lastige opgave te zijn. Zeker als de initiatiefnemer niet in aanmerking komt voor het uitvoeren van een marktonderzoek. Bestaande schoolbesturen kunnen in enkele gevallen ouders op bestaande scholen binnen de 6 kilometer vragen hen te helpen om te komen tot een nieuwe school. Een ouderverklaring betreft namelijk geen ‘inschrijving’ op de betreffende nieuwe school, maar enkel een verklaring waarin de belangstelling kenbaar wordt gemaakt.  

Dat was niet de doelstelling van de nieuwe wet.  

Maar wat als dit niet lukt? En welke opties blijven er eigenlijk over voor het schoolbestuur als het geen andere school binnen die 6 kilometer straal heeft staan?  Of wat als er meerdere initiatiefnemers zich melden voor één onderwijslocatie in de nieuwe wijk? Werven in omliggende wijken kan bovendien concurrentie tussen scholen in de hand werken. Dat was niet de doelstelling van de nieuwe wet.  

Op zoek naar een oplossing 
Zowel schoolbesturen als gemeenten hebben er belang bij dat er in (grote) nieuwbouwwijken uiteindelijk wel nieuwe scholen worden gesticht, en bij voorkeur afgestemd op het moment dat de eerste woningen worden opgeleverd. Het starten van een dislocatie kan mogelijk de enige oplossing bieden in deze situatie. Het schoolbestuur start een dislocatie op de plek van de nieuwe beoogde school. Wanneer de dislocatie op termijn aan de stichtingsnorm voldoet, zou de dislocatie verzelfstandigd kunnen worden. Een dislocatie wordt echter niet bekostigd en is niet bij bekend bij DUO als aparte locatie. Schoolbesturen en gemeente zullen hierover tijdig met elkaar in gesprek moeten en bij voorkeur moeten werken aan een gezamenlijke lange termijn strategie.  

Een werkbaar alternatief binnen de wet is dus nog niet gevonden. Er zijn schoolbesturen die hebben aangegeven te wachten op een wetswijziging omdat de wet Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen de procedure te tijdrovend, zwaar en onzeker maakt.  

Tot die tijd is het zoeken, en in goed overleg met de gemeente kijken naar oplossingen. We denken graag met u mee.  


Contact opnemen met één van onze adviseurs?

Valerie Boon

Onze aanpak is objectief, deskundig en volledig op maat. Wilt u meer over dit thema te weten komen? Wij komen graag met u in contact. Valerie Boon is de adviseur die u moet hebben.

Contact opnemen met één van onze adviseurs?

Marieke Stevering-Rutten

Onze aanpak is objectief, deskundig en volledig op maat. Wilt u meer over dit thema te weten komen? Wij komen graag met u in contact. Marieke Stevering-Rutten is de adviseur die u moet hebben.

Contact opnemen met één van onze adviseurs?

Floor Lensing

Onze aanpak is objectief, deskundig en volledig op maat. Wilt u meer over dit thema te weten komen? Wij komen graag met u in contact. Floor Lensing is de adviseur die u moet hebben.

02 september 2025

Natuurlijk weten we allemaal dat verduurzaming belangrijk is, maar we hebben niet altijd de juiste inzichten om gericht actie te ondernemen. Met onze nieuwste gebouw verduurzamingsscan bieden wij de mogelijkheid – middels een drone-inspectie met warmtebeeldcamera - inzicht te verschaffen in de huidige situatie en bieden we advies over de mogelijkheden.  

21 augustus 2025

Schoolleiderschap is een van de meest uitdagende en impactvolle functies in het onderwijs. Startende schoolleiders krijgen te maken met uiteenlopende verantwoordelijkheden, van strategische keuzes tot het vormgeven van een inspirerende schoolcultuur. De overstap van bijvoorbeeld leerkracht naar schoolleider brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Plots is daar de verantwoordelijk voor het welzijn van de hele school: team, leerlingen en beleid. Zonder goede ondersteuning kan deze overgang overweldigend zijn, met risico op fouten en stress. Gerichte begeleiding is daarom cruciaal voor succes en welzijn. 

Scroll naar boven