Een nieuw taakbeleid voor Het Baken Almere

We horen het vaker op scholen: het taakbeleid is hopeloos verouderd. Ook op Het Baken Almere was het belangrijke document onder in de kast beland. Hoog tijd dus om met een werkgroep het taakbeleid nieuw leven in te blazen. Onder begeleiding van Penta Rho.  

Een nieuw taakbeleid voor Het Baken Almere

Wie in het onderwijs werkt, weet hoe belangrijk een taakbeleid is. Hierin vind je alle taken van onderwijsgevend personeel (OP). Denk aan lesgeven, vergaderen, surveilleren, leerlingen begeleiden en jezelf ontwikkelen. Ook staat erbij hoeveel tijd je daarvoor krijgt. De cao voor het Voortgezet Onderwijs bepaalt dat, maar scholen mogen daarvan afwijken. Een goed, actueel taakbeleid geeft duidelijkheid en rust op school. Maar wie in het onderwijs werkt, weet óók hoe snel het taakbeleid achterhaald is, bijvoorbeeld als de cao verandert.   

Verouderd taakbeleid 

Dat was ook het geval bij Het Baken Almere, een stichting voor voortgezet onderwijs. Het Baken bestaat uit vijf scholen. Met onder andere basis/kader, een categoraal gymnasium en een international school. “Ons taakbeleid was erg verouderd”, vertelt Eline Louw, manager organisatie bij Het Baken. “De verschillen tussen onze scholen werden groter. Daar hadden we als bestuur weinig grip op. We móesten ermee aan de slag. En er was haast bij. We wilden dat het nieuwe taakbeleid per schooljaar 2025/2026 zou ingaan. Maar het moest ook zorgvuldig en goed gebeuren. Met betrokkenheid vanuit onze scholen, zodat het ruim twee derde van de stemmen krijgt. Want dat is nodig om een nieuw taakbeleid in te voeren, zegt de cao. Dat geeft wel aan hoe belangrijk het is.”

“De verschillen tussen onze scholen werden groter. Daar hadden we als bestuur weinig grip op. We móesten ermee aan de slag".

Eén nieuw taakbeleid voor vijf scholen 

In mei 2024 klopt Eline bij Penta Rho aan met de vraag of wij het proces willen begeleiden. “Ik kende Penta Rho al van een vorige opdracht. Een nieuw taakbeleid vergt de nodige kennis en ik wist dat Penta Rho die heeft.” Dat klopt. We begeleidden al meer dan tachtig scholen bij de ontwikkeling van een nieuw taakbeleid voor het OP.  

Penta Rho’ers Annet Vieveen en Jouko van der Mast gaan aan de slag op Het Baken Almere. Samen met een werkgroep, die bestaat uit docenten van de vijf scholen, teamleiders, een vertegenwoordiging van de schoolleiding en HR. “Een spannend proces”, vond Eline, die vanuit HR meedenkt. “Want het raakt de basis van de docent.” 

Kaders en randvoorwaarden  

Met vijf scholen aan tafel. Dat blijft een mooie uitdaging. De opdracht van het bestuur is duidelijk: we moeten met z’n allen tot één nieuw taakbeleid komen voor het OP van Het Baken Almere. De werkgroep krijgt een aantal kaders en randvoorwaarden mee. Het nieuwe taakbeleid… 

  • voldoet aan de cao Voortgezet Onderwijs. 
  • is betaalbaar. 
  • is toekomstbestendig.
  • draagt bij aan een balans tussen werkdruk en werkplezier. 
  • is flexibel per school. 

Daar voegt de werkgroep zelf nog criteria aan toe. Het nieuwe taakbeleid… 

  • zet de les centraal. 
  • is goed uit te leggen. 
  • gaat uit van flexibiliteit. 
  • gaat uit van een jaarlijkse evaluatie van het beleid. 

Technische kennis van taakbeleid

In negen bijeenkomsten werken we naar een nieuw taakbeleid. “We mochten eerst dromen, brainstormen zonder beperkingen”, vertelt Eline. “We werden uitgedaagd om breed te denken, los van hoe het nu is. Wel met de opdracht in het achterhoofd.” Alle onderdelen van het taakbeleid zijn bespreekbaar en er wordt dan ook stevig gediscussieerd. “Het was af en toe ook best taai, bijvoorbeeld de discussie over de lesweken en opslagfactor.” 
Daarna lieten Annet en Jouko de werkgroep kennismaken met de verschillende modellen voor taakbeleid en de mogelijkheden daarvan. Eline: “Met hun technische kennis weten ze precies aan welke knoppen we kunnen draaien. Dat is de meerwaarde van Penta Rho.” 

“We mochten eerst dromen, brainstormen zonder beperkingen”

De belangrijkste veranderingen 

In januari 2025 leveren we een concept op, inclusief extra adviezen. De belangrijkste verschillen met het oude taakbeleid? De opslagfactor is verhoogd. Van 0,6 naar 0,7 bij een volledige lestaak. Docenten krijgen dus 72 uur extra voor het voor- en nawerk van lessen en voor contact met leerlingen. De uren voor deskundigheidsbevordering trekken we gelijk met de cao. En iedereen krijgt 40 uur voor algemene taken, zoals opendagen, vieringen, teamoverleg en pauze-surveillance. Of je nu parttime of fulltime werkt. Wat betreft het maximaal aantal lessen en de uren voor mentoraat is er voor de scholen ruimte om eigen keuzes te maken.  
En die extra adviezen vanuit Penta Rho? Zorg onder meer dat iedereen het nieuwe taakbeleid snapt en kan uitleggen. Dat elke leidinggevende met elke docent de conceptjaartaak doorneemt en docenten altijd hun jaartaak kunnen inzien. 

Spannende stemming 

Met het overhandigen van het concept zit de taak van Penta Rho erop. Maar het proces is nog niet klaar. Eline: “De leden van de werkgroep presenteerden het nieuwe taakbeleid aan hun collega’s. Om te laten zien dat ze erachter staan en hun vertrouwen te winnen.” Daarna volgt de stemming. Altijd spannend. Voor de werkgroep, de directie én voor Penta Rho. “Het was zo’n mooi proces”, vertelt Eline. “Het zou jammer zijn als het nieuwe taakbeleid toch niet doorgaat.” Rond de voorjaarsvakantie is het moment van de waarheid. Maar liefst 85 procent van de docenten stemt vóór het nieuwe taakbeleid. Een geweldige uitslag! 

Mooi resultaat in korte tijd 

Na al die jaren ligt er nu een nieuw taakbeleid op Het Baken Almere. “We zijn er ontzettend blij mee”, concludeert Eline. “Het is een mooi resultaat in relatief korte tijd, mede dankzij Penta Rho. Met Annet als drijvende, stille kracht met veel kennis. En Jouko die zorgde dat iedereen aan het woord kwam en kritische vragen stelde. Het waren intensieve bijeenkomsten, maar we gingen altijd met energie naar huis. Een paar kreten uit de evaluatie van de werkgroep: ‘Discussies deden ertoe’, ‘Er was respect voor iedereen die iets inbracht’, ‘Goed georganiseerd’ en ‘Zeer tevreden met het eindresultaat’. Alleen maar complimenten voor Penta Rho.” 

"Zeer tevreden met het eindresultaat’. Alleen maar complimenten voor Penta Rho."

Een veilig leer- en werkklimaat bij Aurora Onderwijsgroep 

Hoe komen we tot een actueel veiligheidsbeleid, dat kan rekenen op draagvlak binnen de organisatie en waarin overzicht ontstaat van alle documenten en protocollen? Die vraag stond centraal in onze samenwerking met Aurora Onderwijsgroep. Wat begon als een zoektocht naar overzicht en samenhang, groeide uit tot een traject waarin we samen een stevig fundament legden voor een veilig leer- en werkklimaat. 

Strategisch Integraal Huisvestingsplan Gemeente Enkhuizen

De gemeente Enkhuizen heeft Penta Rho de opdracht gegeven om een Strategisch Integraal Huisvestingsplan (SIHP) op te stellen voor het basisonderwijs. De focus van deze opdracht lag op het ontwikkelen van een plan dat niet alleen de huidige behoeften in kaart brengt, maar ook toekomstbestendige oplossingen biedt voor de middellange en lange termijn.

Nieuw taakbeleid voor Stichting VOOR

Stichting VOOR, een nieuw gefuseerde stichting in de omgeving Goes (voorheen Stichting Christelijk Voortgezet Onderwijs Zeeland en Scholengroep Pontes), heeft met begeleiding van onze adviseurs een nieuw taakbeleid ontwikkeld. In een intensief traject, met een betrokken werkgroep en een duidelijke processtructuur, is toegewerkt naar een taakbeleid dat recht doet aan de identiteit en behoeften van beide oorspronkelijke stichtingen. Tevens biedt het een gezamenlijk kader, ter  versterking van de fusie. 

Scroll naar boven